5 fakta om ljud för lyckad inspelning

5 fakta om ljud för lyckad inspelning

En bra ljudinspelning har en hög teknisk kvalitet fri från störningar och brum, samtidigt som det ger dialog och karaktärsljud tydlighet och “fyllighet”. Absolut viktigast är tydligheten. I efterarbetet brukar man kunna korrigera små felaktigheter i ljudet och lägga på olika så kallade equalizer-filter som korrigerar bas, diskant och andra frekvensområden. Det är värre med bilden.

1. Möbler och inredning

Alla möbler och saker påverkar ljudet. Generellt kan man säga att mjuka material och ytor (t.ex. mattor, fåtöljer, gardiner och soffor) tar upp ljudet och absorberar det, medan hårda ytor (t.ex. kakel, glas, metall och väggar) studsar tillbaka ljudet. För att få en bra ljudinspelning krävs det att man balanserar dessa material så att man inte får en miljö som har för mycket “dött” ljud eller för mycket eko. Det är därför man alltid lägger till eko och andra ljudeffekter i efterhand, så att man får kontroll över ljudet.

2. Mikrofonavstånd

Det enda man egentligen behöver veta är att ju kortare avstånd mellan mikrofonen och ljudet desto bättre blir ljudet. Ett avstånd på 50 cm är att rekommendera vid en inspelningsplats med “normal” inredning eller miljöljud. Ju mer eko desto kortare måste avståndet vara, t.ex. från 30 cm eller nästan inpå ljudkällan. Undvik dock att gå allt för nära ljudkällan. Då kan så kallade puffljud lätt uppstå, t.ex. ljud med bokstaven “p” som “slår i” mikrofonmembranet.

3. Handhållen mikrofon

En mikrofon som hålls i handen är vanligt vid intervjuer och möjliggör en “närbild” av ljudet. Det kräver å andra sidan att man håller den i ett stadigt grepp, för annars kan oljud uppstå när man byter grepp. Håll mikrofonsladen i en ögla runt fingrarna så att det inte uppstår oljud och störningar på grund av glappkontakt, speciellt när man använder amatörkontakter såsom minitele.

4. Myggor

Försök även att undvika allt för häftiga vinklingar med mikrofonen mellan dig och den du intervjuar, det blir väldigt irreterande för den som tittar plus att vindljud kan uppstå i riktade mikrofoner. Håll mikrofonen upprätt så att både du och intervjuoffret talar rätt ner i den. Ännu bättre vore att använda en så kallad åtta-kopplad mikrofon, vilken tar upp ljud från två riktningar samtidigt.

5. Mikrofonbom

Med mikrofonen fäst på en lång bom kan man komma ljudkällan närmare och få ett ganska störningsfritt ljud. Håll mikrofonbommen i ett brett grepp så att du får bra stabilitet och håll bommen under bildkanten i den mån du kan, det är lättare än att hålla den ovanför motivet.

Mikrofonsladden tejpas noga vid bommen i utfällt läge för att inte ge störningar eller fastna i ljudteknikerns armar eller händer. Om man behöver dra in “spöet”, dvs göra det kortare, är det bara att snurra bommen så snurras och spänns även sladden.